House of Commons

Tips voor de zelfstandig ondernemer

Zelf een onderneming starten wordt alsmaar populairder. En dat is ook niet zo gek, er kunnen namelijk hele fijne voordelen zijn tegenover een kantoorbaan. Echter blijft een eigen onderneming toch altijd een hele “onderneming”. Je startup staat of valt eigenlijk in het eerste jaar, en daarom is een goede start van reuze belang. Speciaal voor deze beginnende ondernemers hebben we een aantal valkuilen op een rijtje gezet, zodat jij er niet in hoeft te vallen!

Het budget

Als het om ondernemen gaat, kan je er simpelweg niet om heen: Het budget. Budgetteren gaat een van je grootste bezigheden zijn dus bereid je daar ook op voor. En is het niet een van je sterkste punten, dan zal je toch wellicht een cursus moeten volgen of een partner vinden die adequaat kan budgetteren. Zorg in ieder geval dat je genoeg startkapitaal hebt. Een hoop startups gaan al snel ten onder omdat de snelle winst toch opeens uitbleef. Het is immers normaal voor een startup om de eerste paar jaar geen winst te draaien, wees hier dus goed op voorbereid! Ook zal je, vooral in het begin, nauwlettend moeten kijken of je budget nog wel toereikend genoeg is. In de eerste fases van jou onderneming verandert er namelijk zoveel dat je budgetplanning van een maand geleden wellicht alweer outdated is!

Zorg voor een netwerk!

Connecties zijn in het bedrijfsleven een pre. Ga er dus ook vaak op uit om jou onderneming in contact te brengen met mogelijke partners, investeerders en mogelijke collega’s. Zorg ervoor dat je duurzame relaties opbouwt waar je op kan bouwen. Dit kan in de toekomst alleen maar van pas komen. Dus ga eens naar lokale mixers of borrels en kijk of je wat like minded mensen kan vinden waarmee je jou onderneming naar een nieuw niveau kan tillen.

Lever kwaliteit

Als kleine startup zal het lastig zijn om competitief te zijn met grote concurrenten, al helemaal op het gebied van prijs. Toch hoeft het niet perse slecht te zijn wanneer jou service iets duurder is, mits je er iets tegenover hebt staan. Zorg daarom ervoor dat je extra tijd en aandacht steekt in klantrelaties en maak gebruik van kwalitatieve partners. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen om dingen te versturen via de post, of je gebruikt een kwalitatief hoogstaande koeriersdienst op jouw pakketjes te verschepen. Iets simpels als een pakket verzenden via een betrouwbare dienst kan al aan een klant laten zien dat je aan hem of haar hebt gedacht. Verwaarloos dit soort zaken dus niet!